Sunday, June 18, 2017

ဘယ္အခ်ိန္စၿပီး တရားအားထုတ္ရင္ အေကာင္းဆံုးလဲ

            "တရားအားထုတ္တဲ့ အခ်ိန္ဟာ ဘယ္အခ်ိန္ အေကာင္းဆံုးလဲ" ဆိုတာ ကို ဟိုးအရင္တုန္းက "တရားစၿပီးအားထုတ္သင့္တဲ့အခ်ိန္ေကာင္း" ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ နဲ ့ ေရးသားခဲ့ဘူးပါတယ္။
             ဓမၼမိတ္ေဆြတို ့အေနနဲ ့ျပန္ဖတ္ခ်င္လို ့ရွာေဖြတဲ့အခါမွာ အင္တာနက္လိုင္းမေကာင္းရင္ ရွာေဖြရတာ ခက္ခဲေစတဲ့အတြက္ ျပန္လည္ေဖၚျပရင္း ၊ ခုမွ စၿပီးတရားအားထုတ္ၾကမဲ့ ဓမၼမိတ္ေဆြတို ့နားလည္ဖို ့ခက္ခဲႏိုင္မဲ့ ပါ႒ိ စကားလံုးေတြကိုပါ နည္းႏိုင္သမွ် ထုတ္ႏႈတ္ၿပီး ျပန္လည္ ေရးသားတင္ျပလိုက္ပါတယ္။
           အထက္ကစကားကို ျပန္ေကာက္ရရင္...
            "တရားအားထုတ္တဲ့ အခ်ိန္ဟာ ဘယ္အခ်ိန္ အေကာင္းဆံုးလဲ" ဆိုတာ မရွင္းျပခင္ ေရွး ဦးစြာ သိသင့္သိထိုက္တာ ေလးေတြ တင္ျပပါရေစ။
           " မႏုႆတၱဘာေဝါ ဒုလႅေဘာ" ဆိုတဲ့ ပါဠိေတာ္ စကားရပ္ရွိပါတယ္။ ဓမၼမိတ္ေဆြ တို ့လည္းၾကားဖူးၾကမွာပါ။
            " လူ ့ဘဝ ဆိုတာ.. ရခဲတယ္၊ လူ ့ဘဝ ဆိုတာ ရဖို ့မလြယ္ဘူး" စသည္အားျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားခဲ့တဲ့တရားေတာ္ကို သာဓက ျပဳၿပီးေတာ့ ဆရာေတာ္၊ ရဟန္း၊ သံဃာေတာ္တို ့ဟာ "ရခဲလွတဲ့ လူ ့ဘဝ" အေၾကာင္း ကို ရႈေထာင့္အမ်ိဳးမ်ိဳး ကေနၿပီး ေတာ့၊ ေဟာေျပာၾကတာကို ဓမၼမိတ္ေဆြတို ့ ၾကားနာဘူး ၾကမွာပါဘဲ။
               လူ ့ဘဝ ဘယ္လို ရဖို႔ခက္ တာလဲ၊ ရဖို ့ဘယ္လို မလြယ္တာလဲ ဆိုေတာ့...
( ပါ႒ိ လိုေတြက ေတာ့ မွတ္စရာမလိုေသးပါဘူး )

                (၁) ဗုဒၶဳပၸါဒ ဒုလႅဘ = ဘုရား အျဖစ္ကို ရခဲျခင္း၊
                (၂) မႏုႆတၱဘာဝ ဒုလႅဘ = လူ ့အျဖစ္ကို ရခဲျခင္း၊
                 (၃) သဒၶါသမၸတၱိ ဒုလႅဘ = သဒၶါတရား နဲ ့ျပည့္စံုတဲ့ အျဖစ္ကို ရခဲျခင္း၊
                 (၄) ပဗၺဇိၨတာဘာဝ ဒုလႅဘ =ရဟန္း အျဖစ္ကို ရခဲျခင္း၊
                 (၅) သဒၶမၼသဝန အတိ ဒုလႅဘ = သူေတာ္ေကာင္းတရား နာၾကားခြင့္ ကို အလြန္ရခဲျခင္း ဆိုၿပီး ရွိပါတယ္။
               " ဧရကပတၱနာဂရာဇဝတၳဳ  ဓမၼပဒ"ဆိုၿပီးေတာ့ ေရးသားထားတဲ့ စာအုပ္က ဒုတိယစာအုပ္မွာ အထက္က ေဖၚျပခဲ့တဲ့ အဲဒီ ရခဲျခင္း( ၅ )မ်ိဳးကို ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးဟာ ေန ့စဥ္ေန႔တိုင္း တပည့္ သံဃာ၊ ရဟန္းေတာ္ တို ့ဆြမ္းခံျပန္ေရာက္ခ်ိန္ ဂႏၶကုဋိ တိုက္အဝင္ မွာ ဆံုးမေတာ္မူတဲ့ တရားျဖစ္တယ္ ဆိုၿပီး ေရးသားထားပါတယ္။

            " လူအျဖစ္ကုိ ရခဲတယ္" ဆိုတဲ့ ေနရာမွာ  လူေသၿပီး လို ့ ေနာက္ထပ္ လူျပန္ျဖစ္ဖို ့အတြက္ နဲ ့တစ္ျခားေသာ ဘံုဘဝ က ေနၿပီး လူ႔ဘဝ ကုုိ ရဖို႔အတြက္ ခဲယင္းတယ္လို ့ ဆိုလုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။လူ ျပန္ျဖစ္လာဖို ့ လံုးဝမလြယ္ကူပါဘူး။
           ဒီေလာက မွာ လူဦးေရ အေရအတြက္ မ်ားေနတယ္ လို ထင္ေနတာက လူတစ္မ်ိဳးတည္းကို ၾကည့္ၿပီး မ်ားေနတာ လို ့ထင္မွတ္ေနတာဘဲျဖစ္ပါတယ္။
           လူ နဲ ့ တစ္ျခားသတၱဝါေတြ ထဲက တိိရိစၧာန္တစ္မ်ိဳးတည္းကိုဘဲ  ၾကည့္ၾကပါစုိ႔....
         လူတစ္မ်ိဳးတည္းကုိ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ တစ္ေန႔ထက္ တစ္ေန႔ လူဦးေရး မ်ားျပားေနတယ္ လို ့ထင္မွတ္ရေပမယ့္လည္း၊ လူတစ္ေယာက္ရဲ  ့ခႏၶာကုိယ္ တစ္ခုမွာရွိတဲ့ ပိုးမြားကေလးမ်ား နဲ ့ႏိႈင္းဆရင္ အေတာ္အေရအတြက္ ကြာျခားသြားတာကို ျမင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ဒီေတာ့...
       လူမ်ားလာသေလာက္ အဲဒီပိုးမြားကေလးမ်ားလည္း မ်ားလာမွာဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။

             ဗုဒၶစာေပ အရ ဘုရား၊ ရဟႏၲာ မျဖစ္သ၍ လူတစ္ေယာက္ေသဆုံးယင္ တမလြန္ ဘဝမွာ ေရာက္နုိင္ေသာ ဂတိ ငါးမ်ိဳးရွိပါတယ္။
( ၁ ) ေဒဝ(နတ္)၊ 
( ၂ )မႏုႆ(လူ)၊
( ၃ )နိရယ(ငရဲ)၊
( ၄ )ေပတ(ျပိတၱာ)၊
( ၅ )တိရိစၧာန္၊ .. ဆိုၿပီး သြားေရာက္နုိင္ေသာ ဘုံး ငါးမ်ိဳးရွိပါတယ္။

             အဲဒီဘုံေတြမွာ ဘယ္ဘုံက အေရအတြက္ အမ်ားဆုံးျဖစ္သလဲ ဆုိတာကုိ စဥ္းစားၾကည့္လိုက္ မွသာ လူ ့ဘဝကုိ ရဖို႕ခဲယင္းတယ္ ဆိုတာ ကုိ သေဘာေပါက္သြားမွာပါ။
       လူျဖစ္တာလာတာေတာင္မွ...
             ပုထုဇဥ္ေတြ ရဲ  ့စိတ္က မေကာင္းတဲ့ ဖက္မွာဘဲေပ်ာ္ပါတယ္။
" ပါပသႎၼ ရမတိ မေနာ" လို ့ဆိုပါတယ္။ အဲဒီလို မေကာင္းမႈ၊ အကုသိုလ္ဒုစ႐ိုက္တို ့နဲ ့ေပ်ာ္ေမြ ့ေလ့ ရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ပုထုဇဥ္ဟာ ဘဝကူးတာနဲ ့မေကာင္းမႈေတြက်က္စားရာျဖစ္တဲ့ အပါယ္ေလးဘံု တို ့တြင္သာ အျဖစ္မ်ားပါတယ္။
             "မဟာကာလဥပသကဝတၳဳ" မွ ေဖၚျပထားတာရွိပါတယ္။
            လူတို႔ ဟာ "ကိုယ့္ ဖာသာ ကိုယ္ ဖ်က္လို ့ ပ်က္ေနတာ" ကို တစ္စုံတစ္ေယာက္ေၾကာင့္၊ ဘယ္သူ ့ေၾကာင့္ ဆိုၿပီး ပ်က္ဆီးရတာလို ့ထင္ေနၾကတယ္။ တစ္စုံတစ္ေယာက္ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ မိမိ ဘဝ၏ပဲ့ကိုင္ရွင္မဟုတ္ပါဘူး။မိမိရဲ  ့ေကာင္းမႈ ၊ မေကာင္းမႈ ဟာ မိမိလက္ထဲမွာသာ ရွိပါတယ္။
             မိမိရဲ  ့"ကာယကံ"ကို မိမိ ကိုယ္တိုင္ ဖ်က္မွ ပ်က္ပါတယ္။တစ္ပါးသူက မဖ်က္ဆီးႏုိင္ပါဘူး။
            အဲဒီ အတိုင္းပါဘဲ..
            မိမိ ရဲ  ့"ဝစီကံ"ကိုလည္း မိမိကိုယ္တိုင္ ဖ်က္မွပ်က္ပါတယ္။တစ္ပါးသူက ဖ်က္ဆီးႏုိင္ပါဘူး။
            "မေနာကံ" လည္း ဒီအတိုင္းပါဘဲ။မိမိရဲ  ့ေနာကံ ကိုလည္း မိမိကိုယ္တိုင္ ဖ်က္မွပ်က္ပါတယ္။ တစ္ပါးသူက မဖ်က္ဆီးႏုိင္ပါဘူး။
             တစ္ကယ္ေတာ့..
            "အကုသိုလ္" စရုိက္ဆိုး ေတြဆိုတာ ျပဳလုပ္ဖို ့"ခက္ခဲ" ေပမဲ့၊ လက္ေတြ ့မွာေတာ့ "အကုသိုလ္"မွန္သမွ်ကို .. ျပဳလြယ္၊ ျဖစ္လြယ္ က်ဴးလြန္ရန္ အလြန္လြယ္ကူၾကပါတယ္။
         ဒါ့ေၾကာင့္...မိမိကိုယ္ကို မိမိကိုယ္တိုင္ကလည္း ဖ်က္ဆီးဖို ့အတြက္ လည္း လြယ္ကူေနတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။အထက္မွာ ေျပာခဲ့သလို..
“ပါပသၼိ ံရမတိ မေနာ” ဟုဆိုတဲ့ အတိုင္း...
           ေက်ာက္က ေန ျဖစ္တဲ့ ဝရဇိန္လက္နက္ ဟာ မွီရာေက်ာက္ကို ထြင္းေဖာက္ ဖ်က္ဆီးႏိုင္သလိုမ်ိဳး၊ မိမိျပဳတဲ့ မေကာင္းမႈဟာ မိမိကိုယ္ပင္ ျပန္လည္ဖ်က္ဆီးေစပါတယ္။
         ခုန ေျပာတဲ့ "အကုသိုလ္"စ႐ိုက္ဆိုးေတြကို ျပဳလုပ္ရတာ "ခက္ခဲတယ္"ဆိုတဲ့စကားရပ္ နဲ ့ပတ္သက္ၿပီးေတာ့..အမွတ္ရလို ့ "ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ အဂၢမဟာကမၼ႒ာနာစရိယ မံုလယ္ေတာရ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ဘဒၵႏၲ သံဝရ " ေဟာၾကားတဲ့ "ကုသိုလ္ နဲ႔ အကုသိုလ္"အေၾကာင္း ေဖၚျပရရင္..
          "ကုသိုလ္အလုပ္ နဲ႔ အကုသိုလ္"အလုပ္ဟာ ဘယ္က ခဲယဥ္းသလဲ ဆိုေတာ့ "အကုသိုလ္" အလုပ္လုပ္ရတာ ခဲယဥ္းပါတယ္။ မေကာင္းတာလုပ္ဖို ့ခက္တယ္.. ေပါ့။ ခဲယဥ္းပါတယ္၊ ခက္ပါတယ္ ဆိုတဲ့ အလုပ္ကို မွဘဲ ပုထုဇဥ္ေတြဟာ အလြယ္တကူ က်ဴးလြန္မိၾကပါတယ္။
          ဥပမာ..
ဆင္ေကာင္ႀကီး တစ္ေကာင္ကို သတ္မယ္။ ဆင္ေကာင္ႀကီး သတ္မယ္ဆိုေတာ့...
         အနည္းဆံုး လူ ေလးေယာက္္ ငါးေယာက္ဟာ တစ္ေယာက္ကို အနည္းဆံုး ငါးခ်က္ ေျခာက္ခ်က္ေတာ့ အားစိုက္ ႐ိုက္ရပါတယ္။အဲသလို ႐ိုက္တာ ပင္ပန္းပါတယ္။ ဒီေတာ့  အကုသိုလ္ရဖို ့ပင္ပန္းတာေပါ့။
            ငါ မသတ္ဘူးဆိုရင္... ပင္ပန္း ေသးသလား။ "ကုသိုလ္" က အဲဒီလို ခ်မ္းသာတာ ပါ။ မသတ္ဘူးဆိုေတာ႔ ကုသိုလ္ျဖစ္ေနေတာ့တာေပါ့ေနာ္။ သတ္မယ္ ဆိုေတာ႔ အားစိုက္ရတာ အေတာ္႔ကို ပင္ပန္းတာ။ ဒါေၾကာင့္ အကုသိုလ္က ဆင္းရဲတယ္လို႔ ဘုရား ေဟာတာပါ။
             အိမ္တစ္အိမ္မွာ ခိုးမယ္။ ခိုးမယ္လို႔ စိတ္ကူး ထည္႔တယ္။ စဥ္းစားတယ္။ ငါဘယ္လိုိ ခိုးရမလဲလို႔။ ဟိုေနရာသြား လူျမင္ဦးမွာ။   ဟိုဘက္က သြားလည္း ျမင္ဦးမွာ။ အဲေတာ႔ကာ ညည္နက္တဲ့ အခါ အေမွာင္က်လာၿပီ။ ေဟာ သစ္ပင္ရိပ္မွာ ဝင္မွ။ အိမ္ရွင္ေတြ အိပ္ၿပီလား နားေထာင္မယ္။  ေခြးက ေဟာင္ေနတယ္။ ဒီေတာ့..တထိတ္ထိတ္နဲ႔ ခ်မ္းသာသလား ဆင္းရဲသလား။ ငါ႔ကုိမ်ား ျမင္မွာလား ေဟ့။ ေခြးက တကယ္ တယ္ေဟာင္တယ္။ စိတ္ခ်မ္းသာမလား ဆင္းရဲမလား။ မျဖစ္ဘူး ၾကာရင္ မိသြားမွာဘဲ ဆိုၿပီး အသာ ထြက္သြားေတာ့တာ။ ကဲ အကုသိုလ္က မဆင္းရဲဘူးလား။
              အစကတည္းက မခိုးပါဘူးလို႔ ေနလိုက္ရင္ မခ်မ္းသာဘူးလား။ ဒါ့ေၾကာင့္ အကုသိုလ္က ဆင္းရဲတယ္လို ့ေျပာတာပါ။
        "ပါဏာတိပါတာ" ကစ ၿပီး "သုရာေမရယ" အဆုံးကို ေ႐ွာင္ၾကဥ္ရင္ လူလည္း မပင္ပန္းပါဘူး။ ပိုက္ဆံလည္း မကုန္ပါဘူး။ ဓမၼမိတ္ေဆြတို ့စဥ္စားၾကည့္ရင္ ေပၚပါတယ္။
           ဒါေတြဟာ အားမစိုက္ရဘဲနဲ ့ရတဲ့ "သီလကုသိုလ္"တရားေတြပါ။ ဒါနကုသိုလ္ ဆိုတာက မွ အားစိုက္ရပါေသးတယ္။
          စားဖို႔ေသာက္ဖို႔ အတြက္ ႐ွာရတယ္။ အဝယ္အျခမ္း သြားရတယ္။ ခ်က္ရ ျပဳတ္ရတယ္။ဘုရားတည္မယ္ဆိုရင္ အုတ္ထမ္းရတာ နဲ႔ ၊ဝယ္ရတာနဲ႔ဲ႔ ငွားရတာနဲ႔ ၊သြားရတာ လာရတာနဲ႔ ၊ဒါနကုသိုလ္ရဖို ့အတြက္နဲ ့၊ ဒါနတရားနဲ႔ သီလတရားဟာ ဘယ္ဟာက အက်ိဳးမ်ားမလဲ ဆိုတာ ဓမၼမိတ္ေဆြတို ့ဆင္ျခင္ၾကည့္ရင္ သိႏိုင္ပါတယ္။
            "သီလ" က ပိုက္ဆံ မကုန္ဘဲနဲ႔ အက်ိဳးမ်ားတာပါ။အဲဒီ သီလ ထက္ "သမထ " က သာလို႔ အက်ိဳးမ်ား ျပန္ေရာ။ သူက ေျမလွ်ိဳးႏိုင္တယ္ မိုးပ်ံႏိုင္ပါတယ္။ ေအာင္ျမင္ရင္ေပါ့ေလ။
           အဲဒီလို "ဒါနကုသိုလ္၊ သီလကုသိုလ္၊ သမထကုသိုလ္"  ေတြ ထက္ ပိုၿပီး အက်ိဳးမ်ားတာကေတာ့..
          "ဝိပႆနာဥာဏ္"မဂ္ဥာဏ္ ကမွသာ ခ်မ္းသာအစစ္္ႀကီးပါ။ဒါ ဘုရားေဟာထားတာျဖစ္ပါတယ္။
          အဲဒီလို အက်ိဳးမ်ားဆံုးျဖစ္တဲ့ "ဝိပႆနာ" အလုပ္ကို က်င့္ၾကံအားထုတ္ဖို ့ဆိုတဲ့ေနရာမွာ..
           လူျဖစ္ဖို ့ခက္ခဲလွတယ္ဆိုေပမဲ့၊ လူျဖစ္တိုင္းလည္း က်င့္ၾကံအားထုတ္လို ့မရပါဘူး။က်င့္ၾကံအားထုတ္လို ့ရႏိုင္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြနဲ ့ကလည္း ျပည့္စံုဖို ့က လိုအပ္ပါတယ္။ဓမၼမိတ္ေဆြတို ့ ရွိခိုးေနက် ျဖစ္တဲ့ ၾသကာသဘုရားရွိခိုးမွာ ပါပါတယ္။ ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါးဆိုတာ....
            နားမလည္ေသးတဲ့သူအတြက္ ေဖၚျပေပးပါ့မယ္။

ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါး က်ခံေနရသူမ်ား..ေပါ့။

        အဲဒီ ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါးထဲမွာ က်ေရာက္ေနခံရတဲ့ သူဆိုရင္ေတာ့ သံသရာ လြတ္ေၾကာင္းအတြက္ ဝိပႆနာ အားထုတ္ဖို ့အခြင့္ေရးဟာ "နတၱိ" ျဖစ္ရပါတယ္။ ေလာကမွာ   လူလာျဖစ္ေပမယ့္ အခြင့္အေရးေတြ ဆံုးရွံဳးေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ရွစ္ေယာက္၊ ေလာကမွာ ဘဝအေျခအေန အက်ိဳးေပး မလွလို႔ ကံဆိုးမိုးေမွာင္က်ၿပီး အေျခအေနမလွတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ရွစ္ေယာက္ကို ဆိုလိုပါတယ္။

( ၁ ) ငရဲက်ေနသူ
              ဘုရားပြင့္တဲ့အခ်ိန္ ငရဲက်ေနတဲ့   ပုဂၢိဳလ္ဟာ ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားတဲ့  တရားေတာ္ေတြ ကို နာယူၿပီး ျမတ္ေသာအက်င့္က်င့္ၿပီး   နိဗၺာန္ရဖို႔ ဆိုတဲ့ အခြင့္အလမ္းေတြ သူ႔မွာ လံုးဝမရွိပါဘူး။ အဲဒီ ငရဲက်ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္ဟာ အခြင့္အေရး ဆံုး႐ႈံးေနသူ ျဖစ္ပါတယ္။

( ၂ ) တိရိစၧာန္ ျဖစ္ေနသူ
             ဘုရားပြင့္ၿပီးေတာ့ တရားေဟာေနတဲ့အခ်ိန္ တိရိစၧာန္ဘံု ကို ေရာက္ေနတယ္၊ ဥပမာ..
       ႏြားျဖစ္ေနတယ္၊ ေခြးျဖစ္ေနတယ္၊ ၾကက္ျဖစ္ေနတယ္၊ ဝက္ျဖစ္ေနတယ္ဆို
ရင္ တရားနာလို႔ သိရမယ့္တရားကို သိႏိုင္စြမ္း မရွိပါဘူး။
         တိရိစၧာန္ဘဝ ဆိုတာ ဘယ္လိုပဲ တရားေဟာေဟာ၊ နားလည္ႏိုင္တဲ့   စြမ္းရည္သတၱိ အသိဉာဏ္က သူတို႔မွာ မရွိပါဘူး။သူတို႔ ရဲ  ့အေတြးထဲမွာ စားဖို႔ အိပ္ဖို႔ နဲ ့ကာမကိစၥ ဆိုတဲ့ ဒီႏွစ္ခုပဲရွိပါတယ္၊ ဆန္႔က်င္ဖက္ အေကာင္လာရင္ ကိုက္ဖို႔၊ ရန္ျဖစ္ဖို႔ ဒါေလာက္ပဲ သူတို႔မွာ စဥ္းစားတတ္ပါတယ္။
         ေကာင္းတဲ့ကုသိုလ္  ျဖစ္ဖို႔ဆိုတာ အခြင့္အေရး မ႐ွိပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔  တိရိစၧာန္ဘဝ ေရာက္ေနတဲ့  အခ်ိန္မွာ  ဘုရားပြင့္ တရားေဟာေနေပမယ့္ တိရိစၧာန္ ျဖစ္ေနသူဟာ အခြင့္အေရး  ဆံုး႐ႈံးေနပါတယ္။

( ၃ ) ၿပိတၲာျဖစ္ေနသူ
             ၿပိတၱာဘဝဆိုတာ စားစရာမရွိလို႔ မစားရတာမ်ားပါတယ္။ အၿမဲတမ္း ဆာေလာင္ေနတာပဲ၊ ဘယ္ေတာ့မွ ဗိုက္ျပည့္ေအာင္ မစားရပါဘူး၊ အဲဒီလို ၿပိတၱာဘဝေရာက္ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္ဟာ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီးေတာ့ တရားနာဖို႔ တရားက်င့္ဖို႔ အခြင့္အလမ္း မရွိႏိုင္ပါဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္မို႔ ဒီပုဂၢိဳလ္ဟာလည္း အခြင့္အေရး ဆံုး႐ႈံးေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္ ျဖစ္ေနပါတယ္။

( ၄ ) အ႐ူပ ႏွင္႕ အသညသတ္
              ျမတ္စြာဘုရားရွင္ က ေလာကႀကီးမွာ ပြင့္ေနတဲ့ အခ်ိန္၊ တရားဓမၼေတြေဟာေနျပီ၊ ဒါေပမယ့္..
           တရားနာဖို႔အတြက္ ကိုယ္အဂၤ ါမျပည့္မစံုဘဲ သက္တမ္းရွည္ၾကာၿပီး ႐ုပ္သာ႐ွိ
ေနတဲ့ "ျဗဟၼာ"၊ နာမ္သာ႐ွိတဲ့ "ျဗဟၼာ" ျဖစ္ေနလို႔႐ွိရင္လည္း တရားနာဖို ့အခြင့္အေရး ဆံုး႐ႈံးပါတယ္။

( ၅ )  ပစၥႏၲရစ္ လူျဖစ္သူ
         ျမတ္စြာဘုရားပြင့္လို႔ တရားေဟာေနတဲ့အခ်ိန္ ဘုရားတရားနဲ႔ မနီး၊ အလြန္ေဝးလံတဲ့အရပ္၊ သာသနာမထြန္းကားတဲ့ ေနရာမွာ လူသြားျဖစ္ေနတယ္ဆိုရင္လည္း တရားထူးရရွိဖုိ႕ အခြင့္အေရးေတြ ဆံုး႐ႈံးေနၾကတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

( ၆ ) မိစၦာဒိ႒ိ ျဖစ္သူ
          ဘုရားပြင့္တယ္၊ ဘုရားပြင့္တဲ့ ေဒသမွာပဲ လူလာျဖစ္ေနတယ္။
ဘုရားက တရားေဟာေနတယ္၊ ဆိုပါစို႔-- ျမတ္စြာဘုရားက သာဝတၳိျပည္မွာ သီတင္းသံုးတယ္။ အဲဒီ ပုဂၢိဳလ္ကလည္း သာဝတၳိျပည္မွာပဲ လူျဖစ္တယ္။
          ဒါေပမယ့္..ကံ ကံ ရဲ  ့အက်ိဳးကို မယံုၾကည္ တဲ့ပုဂၢိဳလ္၊ မိစၦာအယူဝါဒ႐ွိေနတဲ့ပုဂၢိဳလ္ ၊ တစ္ျခားဘာသာ အယူဝါဒ ျဖစ္ေနမယ္ဆိုရင္ အဲဒီ မိစၦာအယူဝါဒ႐ွိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာလည္းပဲ အခြင့္အေရး ဆံုး႐ႈံးေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္ ျဖစ္ပါတယ္။

( ၇ ) အသိဉာဏ္မရွိသူ
           လူေတာ့ျဖစ္လာပါရဲ  ့ ျမတ္စြာဘုရားက တရားေဟာေပမယ့္လည္း၊  သူ နားလည္ ႏိုင္စြမ္းမ႐ွိပါဘူး၊ အသိပညာ မ႐ွိဘူး၊ ခုေခတ္လို ေျပာရင္ေတာ့  ( IQ) မျမင့္ဘူးလို႔ ေျပာရမွာေပါ့။ၿပီးေတာ့ နားေထာင္ႏိုင္တဲ့ အၾကားအာရံု ခ်ိဳ  ့တဲ ့ေနတဲ့ပုဂၢိဳလ္၊ အဲဒီပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးေတြ ဟာလည္းဘုရားနဲ႔ အၾကိမ္ၾကိမ္ေတြ႕ေတြ႕ၿပီး တရားနာေပမယ့္ တရားထူး တရားျမတ္ရႏိုင္တဲ့ အခြင့္အေရး မ႐ွိပါဘူး။

( ၈ )ဘုရားမပြင့္တဲ့အခါ ဉာဏ္ရွိသူ
            လူ႔ဘဝမွာ လူျဖစ္တယ္၊ အသိဉာဏ္လည္း႐ွိပါတယ္။
ဒါေပမယ့္...
            ဘုရားမပြင့္တဲ့အခါ နဲ႔ ႀကံဳေနတယ္၊ ဒါ့ေၾကာင့္ ဘုရားတရား မနာရတဲ့အတြက္ တရားထူး တရားျမတ္ရႏိုင္တဲ့ အခြင့္အေရး မ႐ွိပါဘူး။ အဲဒီပုဂၢိဳလ္လည္း အခြင့္အေရး ဆံုး႐ႈံးပါတယ္။

         ဒါေၾကာင့္ ဓမၼမိတ္ေဆြ တို႔ဟာ ဒီ ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါး က ကင္းလြတ္ေနတဲ့ သူ ျဖစ္သလားဆိုတာ ဆင္ျခင္ၾကည့္တဲ့ အခါ၊ေနာက္တစ္ခါ လူလာျဖစ္ရင္ ဒီလို အခြင့္အေရးမ်ိဳးရရွိဖို ့ဆိုတာ အင္မတန္ခက္ပါတယ္ ဆိုတဲ့ အသိကို သေဘာေပါက္ေအာင္ ဆင္ျခင္ဖို ့လိုပါတယ္။
        မဟာေဗာဓိျမိဳင္ဆရာေတာ္ၾကီး ေဟာသလို ေပါ့...
       ဒီေခတ္ဟာ..ဆုတ္ေခတ္ နက္ျဖန္ခါ ဒီထက္ဆုတ္မယ္၊ေနာက္ေန႔ ဒီထက္ဆုတ္မယ္။ တက္လိမ့္မယ္မထင္နဲ႔ ..တဲ့။
         ဆုတ္ေခတ္၊ ဆုတ္တာက ရုိးရုိးဆုတ္တာမဟုတ္ဘူး၊ တလိမ့္လိမ့္ တဲ ့ဆုတ္ေနတာ။ မ်ားမ်ားမဟုတ္ပါဘူး၊ေနာက္ထပ္ ႏွစ္ ႏွစ္ဆယ္ေလာက္ ဆက္ေနၾကည့္၊ အဲဒီအခါ အခုလက္ရွိလူေတြကို ေက်းဇူးတင္လိမ့္မယ္..တဲ့။
         တစ္ဘဝနဲ ့တင္ၿပီးမွာ မဟုတ္ဘူးေနာ္၊ ျပီးေတာ့ က်င့္တဲ့ နည္းကလည္း သာသနာနဲ ့ၾကံဳမွ ၊ အထက္က ေျပာသလို ေပါ့ သာသနာရွိေနတုန္း ၊ တစ္ျခားေရာက္ေနရင္ သာသနာ နဲ ့ ကိုယ္ နဲ ့မဆိုင္ျဖစ္သြားပါမယ္။
သာသနာက ႏွစ္ေထာင့္ငါးရာေက်ာ္ျပီေလ၊
ေနာက္တစ္ခါလူလာျဖစ္ရင္ ဒီ သာသနာရွိမွာလား။ေနာက္တစ္ခါလူလာျဖစ္ သာသနာၾကံဳဖို ့ေတာ္ေတာ္ခက္မယ္။ၾကံဳတယ္ပဲထား ၊ဒီသာသနာကို မိမိက ၾကိဳက္ဦးမွ... လို ့ဆိုပါတယ္။

           စာထဲမွာ ဘယ္လို ဆိုထားျပန္သလဲ ဆိုရင္..
         ေျမဆီကအႏွစ္တစ္ရာမွာတစ္လက္မတစ္လက္မေလ်ာ့တာကိုး၊ ေျမဆီမွီၿပီး အစာျဖစ္ရတာ၊ဘာလို ့ေလ်ာ ့တုန္း၊ ဥတု ကလည္း အေအးပိုင္းက ေန အပူဘက္ကူးေနတာ၊
ေနာက္တစ္ခါလူလာျဖစ္ရင္ ကိုယ္ပဋိသေႏၶေနရမယ့္ အေမအေဖ ကလည္း ရုပ္ဓါတ္ေသးေသး၊ စိတ္ဓါတ္ေသးေသးေနမွာ။ အဲဒီထဲကို "လူ"လာျဖစ္ရေတာ့ မိမိတို ့႐ုပ္ဓါတ္ စိတ္ဓါတ္ကလည္း ခုေလာက္ကို ရွိမွာမဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။
           ဥတု ပူရင္ အာဟာရပူမွာေပါ့၊ အာဟာရ ပူရင္ စားရတဲ့ ရုပ္ကလည္းက်ံဳလွီလာမယ္၊ စိတ္ကလည္းေသးလာမယ္။ အဲဒီေတာ့ ေကာင္းတာလည္း ခံႏိုင္စိတ္မရွိေတာ့ဘူး၊ ဆိုးတာလည္း ခံႏိုင္စိတ္မရွိေတာ့ဘူး။
           တရားအားထုတ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဆိုတာက ေကာင္းေကာင္းဆိုးဆိုး သိခ်င္တာ ကို တစိုက္မတ္မတ္ၾကည့္ရတာေလ။ အဲဒီအခ်ိန္က်ေတာ့ ဒါေတြ ခံႏိုင္မွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။
        ဒီေတာ့ ဥတုပူရင္ အဆီဆုတ္မွာေပါ့၊
အဆီဆုတ္ရင္ အစာၾကမ္းမယ္၊ စားတဲ့ အစာၾကမ္းရင္ အေၾကာအခ်ဥ္ေတြမာေၾကာလာတယ္၊ အက်ိတ္အဖုေတြၾကီးထြားလာတယ္၊ ဒါေၾကာင့္မို ့ စိတ္ေတြက ထန္လာတယ္။
ရုပ္ဓါတ္လည္းမခံႏိုင္ေတာ့ စိတ္ဓါတ္လည္းမခံႏိုင္ေတာ့ဘူး....ဒီေလာကဓံကို။
      အဲဒီေတာ့ ဘယ္လို ျဖစ္ၾကမလည္း ဆိုေတာ့..
         အၾကိဳက္ေတြ ့လည္း ေဆြ ့ေဆြ ့ခုန္ ဘာျဖစ္ျဖစ္ပဲ၊ အမုန္းေတြလည္း ေဆြ ့ေဆြ ့ခုန္ ဘာျဖစ္ျဖစ္ပဲ။"အဘိဇၥ်ာ"ဆိုတဲ့ အလုိၾကီးမႈ အားၾကီးလာျပီ။"ဗ်ာပါဒ "အားမလို အားမရစိတ္ ကလည္း အားၾကီးလာျပီ။
          ဒါ အခု လက္ရွိ၊ ေနာင္ဒီထက္ဆိုးမွာေနာ္။ အဲဒီေတာ့ ဥတုပူလို ့ အစာပူတယ္ ၊ အစာပူလို႔ ရုပ္ပူတယ္၊ ရုပ္ပူလို႔စိတ္ပူတယ္၊ စိတ္ပူေတာ့ ကံပူေတြ လုပ္မွာေပါ့။
ကံ နဲ႔ စိတ္နဲ႔ ခပ္ပူပူလုပ္ေတာ့ ဥတုကလည္း ပိုပူမွာေပါ့။ တိုးတက္ဖို႔ ျမင္ေသးသလား။ လူ ့ဘံုျပန္လာခ်င္ေသးသလား။
            ဒီအတိုင္းဆက္သြားေနရင္ေတာ့...
       ေနာက္တစ္ခါ လူလာျဖစ္ရင္ အခုရထားတဲ့အခြင့္အေရး မ်ိဳး ဘာမွမရွိေတာ့ပါဘူး။
       ဒီပတ္ဝန္းက်င္မ်ိဳး လည္း ဘာမွမရွိေတာ့ပါဘူး။ ကုိယ့္ကိုယ္ကိုလည္း ခုအခြင့္အေရးမ်ိဳး မရႏိုင္ေတာ့ဘူးေလ။ အဲဒီေတာ့ ဓမၼမိတ္ေဆြတို ့ဘာလုပ္ရမလဲ.. ဆိုတာ သိမွာပါ။

         က်င့္ပံုက်င့္နည္း နဲ ့ဘုရားေဟာ တရားေတြကလည္း အဆင္သင့္၊ နည္းေပးလမ္းျပ လုပ္မယ့္ သံဃာေတာ္ေတြ ကလည္း အဆင့္သင့္၊ ဒီထက္ ျပည့္စံုစရာ မရွိေတာ့ဘူး။တရားအားထုတ္ဖို ့ဆိုတာ "အခုေနအခ်ိန္ေကာင္း"ဘဲ။ အရင္က တရားအားမထုတ္မိခဲ့ရင္ေတာင္မွ ဒီစာဖတ္ၿပီး "သံေဝဂ" ရလို ့အားထုတ္မယ္ဆိုရင္ အသက္ႀကီးေပမယ့္.. အခ်ိန္မီ ပါေသးတယ္။
         အားမထုတ္တာနဲ ့စာရင္..အားထုတ္တဲ့အတြက္ အခ်ိန္မီပါေသးတယ္။
           ဓမၼမိတ္ေဆြတို ့ဘယ္ေတာ့ က်င့္ၾကံမွာတုန္း ဆိုတာ.. ကိုယ့္ဖာသာကိုယ္ ဆင္ျခင္ၾကည့္ၾကဖို ့လိုပါတယ္။
       လူ႔ဘဝ ေရာက္တုန္း၊သာသနာလည္း ပြင့္တုန္း၊တရားျပေပးမယ့္သူကလည္း ရွိတုန္း၊က်န္းမာေရးကလည္း ေကာင္းတုန္း၊အခြင့္အေရးေကာင္း၊ ကံေကာင္းတဲ့ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေနခိုက္မွာ ဝိပႆနာ အက်င့္တရားကို က်င့္ႀကံၾကိဳးကုတ္ အားထုတ္ၿပီး  ျမတ္နိဗၺာန္ကို ရေရာက္ႏိုင္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ထူးပုဂၢိဳလ္ ျမတ္မ်ား ျဖစ္ၾကပါေစ လို ့ ဆုေတာင္းရင္း ဓမၼဒါနျပဳလိုက္ပါတယ္။

( ခႏၶာ-၅ပါးတစ္ဦး )